For første gang nogensinde er der udarbejdet en omfattende analyse, som tager pulsen på arbejdet med generativ AI på tværs af industrier og virksomheder i Danmark.
Danmark har længe toppet listerne over verdens mest digitaliserede lande. Men når det kommer til det seneste skud på stammen i den teknologiske udvikling, nemlig generativ AI, så er Sverige og Norge længere fremme.
Danmark lander nede på en tredjeplads blandt vores nordiske naboer, hvor kun Finland klarer sig dårligere.
Lige nu er det et fåtal af danske virksomheder – 12% – som har implementeret generative AI-pilotprojekter i organisationen, som f.eks. tekst- og billedgenerering. Blot 5% har implementeret teknologien udover pilotstadiet i flere funktioner.
Det viser en ny omfattende rapport udarbejdet af det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG) i et bredt samarbejde med danske erhvervsorganisationer – Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark, F&P (Forsikring & Pension) og IT-Branchen.
Rapporten udkommer den 18. marts og er den første af sin slags, der tager pulsen på en lang række af virksomheders aktiviteter inden for generativt AI på tværs af industrier i Danmark. Analysen er baseret på svar fra i alt 572 ledende chefer i danske virksomheder.
Talenterne mangler
Det er bestemt muligt at generobre den danske førerposition, men det kræver at både det offentlige og private sætter aktivt ind for at sætte skub på udviklingen. Rapporten tilbyder netop virksomhedsledere en konkret og praktisk guide til at overkomme de barrierer, som analysen har identificeret.
Zoomer vi ind på Danmark, ser vi – til trods for at være bagud – en stor interesse for generativ AI, hvor 81% tror på forretningspotentiale. Omkring 50% af topcheferne mener, at den positive effekt af teknologien vil være betydelig eller ligefrem transformerende for virksomheden.
For at få succes og for alvor at melde sig på banen, skal virksomheder tænke skridtet videre udover den basale brug af generativ AI ifølge analysen. Data viser, at de ca. 21% virksomheder, der har formået at udnytte det fulde potentiale ved generativ AI, har anvendt teknologien til at transformere både omkostninger og skabe vækst. Disse virksomheder har introduceret nye produkter eller tjenester, forbedret kundetilfredsheden og øget omsætningen. For at nå dette punkt er det nødvendigt, at CEO’en har en klar vision for de fulde muligheder med generativ AI.
Blandt alle organisatoriske udfordringer ved implementeringen af generativ AI er talentmangel den mest kritiske. 71% af de adspurgte betragter mangel på talent som en væsentlig udfordring. Alligevel har 55% af dem ingen planer om at iværksætte initiativer for rekruttering eller kompetenceudvikling af deres ansatte.
Generativ AI
Generativ AI er en gren af kunstig intelligens, som kan skabe nyt, originalt indhold eller data. Det kan være generering af tekst, kode, billeder, lyd eller programinstruktioner.
Dette adskiller sig fra andre former for AI, der hovedsageligt fokuserer på forståelse og fortolkning af information.