Sygdom kommer aldrig belejligt, men det er især træls, når man står midt i sydens sol eller er på vej til skipisterne.
Derfor er der flere og flere danskere, der er begyndt at ringe til onlinelægen for at få hjælp til alt lige fra allergi til udslæt.
Helt nye tal fra Danica viser, at siden 2022 er antallet af danskere, der har kontaktet en onlinelæge i ferierne steget med 184 pct. Det er altså næste tredoblet.
”Jeg tror, vi er mange, der er glade for at have den tryghed, at man stort set altid kan få fat på en læge, uanset om man sidder under en parasol i sydens sol eller står klar til at danse om juletræet – også når det gælder vores børn. Vi kan jo desværre ikke beslutte, at sygdom ikke må ramme på helligdage og i ferier, så på den måde er det rart altid at have den mulighed ved hånden. Så det her tyder også på, at danskerne for alvor har vænnet sig til at løse deres sundhedsproblemer online, fordi det er nemt og går hurtigt,” siger Camilla Thind Sunesen, der er direktør for sundhedsudvikling i Danica Pension.

Pensionsordning giver adgang
Kunderne kan have adgang til en onlinelæge via deres pensionsordning, og det er der altså flere og flere, der gør brug af, når man f.eks. sidder i sydens sol eller ens praktiserende læge har sommerferielukket.
De foreløbige tal for 2025 viser, at rekordmange danskere har brugt onlinelægen. Sidste år var der næsten 35.000 danskere, der havde kontakt med lægen online.
Hver fjerde henvendelse kommer på lørdage og søndage. Og det er primært danskere i alderen 31-45 år, der henvender sig.
