Den store fremgang blandt internetkunderne reflekterer sig også i serviceomsætningen, der vokser med 26 mio. kr. ift. første kvartal sidste år. Det svarer til en vækst på 5 %.
“Der sker mange ting i internetmarkedet herhjemme i øjeblikket, og derfor har vi sat alle sejl til for at vise nuværende og fremtidige kunder, hvor hurtig, stabil og lige til at bruge, 3’s internetløsning er. Som det eneste teleselskab i landet satser vi udelukkende på at levere internet gennem trådløs 5G. Det viser sig i kundevæksten, samtidig med at resten af forretningen også har holdt kadencen,” konkluderer Regional CEO for 3 i Danmark, Sverige og Østrig, Morten Christiansen.
5G-satsningen er ikke kun god for 3’s kunder og 3, fortæller Morten Christiansen:
”5G er afgørende for digitaliseringen af Danmark og Europa. 5G vil være en kæmpe motor i jobskabelsen i hele Europa og kommer til at være afgørende for vækst og velstand. Vi er stolte af at være med til at drive den udvikling,” siger Morten Christiansen.
Udover god vækst i kundebasen er 3’s EBITDA vokset med 48 mio. kr. sammenlignet med samme periode sidste år.
“Vi har investeret benhårdt i at udbrede vores 5G-internet til hele Danmark, så vi kan tilbyde endnu flere danskere vores 5G-løsning. Vi er meget langt, og det afspejler sig også positivt i regnskabet. Vi glæder os over, at vores EBITDA igen har fået vokseværk. Det skyldes bl.a., at vi nu er så langt med netværksinvesteringerne og selvfølgelig også den meget positive vækst i antallet af kunder og særligt internetkunder, ” siger Morten Christiansen.
Nøgletal for 3 i første kvartal, 2024:
Nye kunder: +19.000
Samlet kundebase: 1,608 mio. kunder
Omsætning: 691 mio. DKK
Serviceomsætning: 506 mio. DKK
Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA): 184 mio. DKK
Om regnskabstallene:
Disse tal vil indgå i 3 Danmarks årsregnskab for 2024 og rapportering til de danske myndigheder. Bemærk, at kundetallene afviger fra det regnskab, som 3’s ene ejer Investor AB i Sverige offentliggør i dag.
Der er forskel på de to opgørelser, da Investor AB opgør antallet af kunder på en anderledes måde, end 3 gør i Danmark. Forskellen ligger i, hvornår en kunde kategoriseres som aktiv og dermed skal tælles med.
På den baggrund anbefaler vi, at danske medier, analytikere mv. tager udgangspunkt i nærværende udmelding fra 3.